Zoeken

Triage in de huisartsenpraktijk

Wanneer u de praktijk belt, staan onze doktersassistenten u graag te woord. Om uw hulpvraag te verhelderen en de daarbij horende urgentie van afhandeling vast te stellen, vragen zij u naar de reden dat u belt en stellen u een aantal aanvullende vragen. Dit heet triage.

Triage zorgt er voor dat ondanks de toenemende drukte, de wachttijden zo kort mogelijk blijven. Het gaat er om dat u als patiënt de juiste zorg op het juiste moment en door de juiste hulpverlener krijgt. Door de triage wordt er een inschatting gemaakt hoe en door wie u het beste geholpen kunnen worden. Het is niet de bedoeling dat de doktersassistent de diagnose gaat stellen.

Triage gebeurt op basis van zorgvuldig opgestelde protocollen. Onze doktersassistenten hebben hiervoor de noodzakelijk aanvullende cursussen gevolgd. Uiteraard doen zij alles in samenspraak en overleg met uw eigen huisarts.

Wat kunt u zelf doen?
Voor een soepel verloop van het spreekuur – waarbij wachttijden tot het minimum beperkt zijn – is het van belang dat u bij het maken van een afspraak behalve de aard van uw vraag, ook duidelijk aangeeft of u voor één of voor meerdere vragen een afspraak met uw huisarts wilt, en of u denkt extra spreekuurtijd nodig te hebben. Op die manier kan er een afspraak gemaakt worden op het juiste moment en wordt er voldoende tijd voor ingepland, waardoor lange wachttijden kunnen worden voorkomen.

Twijfelt u of u wel naar de huisarts moet?
Op de volgende websites vindt u meer informatie.